Så här blir du frälst

Gud älskar dig!

Gud har skapat dig för att leva i en nära och varm relation med honom. Hans tanke var att du skulle leva varje dag medveten om hans stora kärlek till dig, och medveten om att du alltid kan hämta vishet och kraft ifrån honom när du möter livets utmaningar.

Människan gjorde uppror

Men människan ville klara sig själv och gjorde uppror mot Gud. Synden kom in i människan och gör så att vi upplever oss vara skilda från Gud. Vi upplever inte hans kärlek och vi har svårt att höra Gud tala till oss. Vi har glömt att han vill oss väl, och har istället en misstänksamhet mot honom.

Gud älskar dig fortfarande!

Trots allt du gjort så har Gud aldrig slutat älska dig. Du är så älskad och dyrbar i hans ögon att han bad sin ende son att ta straffet för dina synder, för att du skulle få liv. I bibeln står det så här:

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.
Johannesevangeliet 3:16

Och så här:

För när tiden var inne, medan vi ännu var maktlösa, dog Kristus i de ogudaktigas ställe. Knappast vill någon dö ens för en rättfärdig – jo, kanske vågar någon dö för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.
Romarbrevet 5:6-8

Jesus dog för dig

Den som kallas ”enfödde son” och ”Kristus” i bibeltexterna ovan, det är Jesus. Han levde som människa och mötte livets alla svåra val och omständigheter, men i allt detta så valde han att alltid lita på Gud och hämta sin vishet och styrka från honom. Han levde som du och jag borde ha gjort. Han var inte en syndare. Men han valde att ta straffet för dina och mina synder. Han lät sig dödas i ditt och mitt ställe.
Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg. Men all vår skuld lade Herren på honom. Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. som ett lamm som förs bort för att slaktas, som ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnades inte hans mun. Genom våld och dom blev han borttagen. Vem i hans släkte betänker att när han rycktes bort från de levandes land, blev han plågad på grund av mitt folks brott? Jesaja 53:6-8

Genom honom får du frid

Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår blir vi helade. Jesaja 53:5

För att få frid måste du ta emot gåvan

Jesus dog för alla människor. Men inte alla tar emot det han gjort. Därför lever många fortfarande utan frid. Det Jesus gjorde för dig när han dog på korset, är Guds gåva till dig. En gåva måste man ta emot. Det är ditt val.

Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.
Johannesevangeliet 1:12

Jesus är gåvan

När Jesus hade lidit och dött för dina och mina synder, så var jobbet gjort. Döden kunde inte behålla honom och Gud uppväckte honom från de döda. 

– Det är väl inte möjligt, kanske du tänker.

Men tänk efter. Du skulle nog inte ha läst så här långt om du inte trodde att Gud finns. Om Gud är Gud, så kan han naturligtvis göra vad som helst, annars vore han ju inte Gud. 

De tolv lärjungarna som följde Jesus, vittnade om att de träffade Jesus flera gånger efter hans död. Om de skulle ha diktat ihop en lögn så skulle de aldrig ha hållit fast vid den lögnen när de hotades med döden för sitt vittnesbörd. Men de gjorde de. Alla utom en av dem blev dödade för att de höll fast vid sitt vittnesbörd att Jesus lever. Och idag, efter 2000 år, finner mer än 2,4 miljarder människor över hela världen att tron på att Jesus lever ger dem Guds gåva av liv och frid.

Ta emot Jesus så här:

Gud lyssnar på dig nu. Om du säger så här till Gud, så kommer du att bli renad från synd, du kommer att få nytt liv, och du kommer att få frid:

Gud, jag vänder om till dig. Förlåt mig att jag har levt mitt liv bortvänd från dig.

Jesus, tack att du dog i mitt ställe. Tack att du tog all min synd till korset där du dog.

Tack att du renar mig från all synd just nu.

Jesus, jag tror att du uppstod från de döda och besegrade döden.

Jag ger mitt liv till dig nu. Du är nu min Herre.

Fyll mig med ditt liv och din frid, och gör mig hel!

Tack Jesus att du har frälst mig!

Nu har detta hänt:

När du har sagt detta till Gud, så har något stort hänt dig! Bibeln beskriver det så här (klicka på punkterna för förklaring):

Jesus använde ordet pappa när han talade om Gud. Du kanske inte har en god erfarenhet av din pappa, men Gud är en god pappa, som alltid älskar dig, vill dig väl, vill ta hand om dig och önskar ha en innerlig gemenskap med dig!

Jesus svarade: ”Jag säger dig sanningen: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Johannesevangeliet 3:3
Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är födda, inte av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud. Johannesevangeliet 1:12-13
Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit. Andra Korintierbrevet 5:17
Han frälste oss genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande. Brevet till Titus 3:5
I kraft av sin vilja har han fött oss på nytt genom sanningens ord till att vara en förstlingsfrukt bland dem han har skapat. Jakobs brev 1:18
San­ner­li­gen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på ho­nom som har sänt mig, han har evigt liv. Han fal­ler in­te un­der do­men ut­an har övergått från döden till li­vet. Johannesevangeliet 5:24
Jesus sa: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva om han än dör, och den som lever och tror på mig ska aldrig någonsin dö. Johannesevangeliet 11:25
I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är. Johannesevangeliet 14:2-3
Jesus sa:
min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Johannesevangeliet 14:23
Och jag är med er al­la da­gar till ti­dens slut. Matteusevangeliet 28:20
Jesus har öppnat vägen till Gud. Himlen är alltid öppen över dig. Du kan alltid komma till Gud med dina frågor och bekymer. Goda gåvor kommer ner från Himlen till dig.
Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött. Hebréerbrevet 10:19-20
Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid. Hebréerbrevet 4:16
Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. Filipperbrevet 4:6-7
Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom. Matteusevangeliet 7:11

Lär känna Gud - läs bibeln!

Genom att läsa bibeln så lär du känna Gud. När du lär känna Gud så kommer du att upptäcka att du kan lita på honom. Det gör dig mer och mer trygg med honom. Du ser att han är God och vill dig väl. Om du inte läser bibeln så är det lätt att vardagens bekymmer övertar dina tankar så att du blir orolig och börjar tvivla. Den nyfödda inre människan i dig behöver mat.

Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun.”
Matteusevangeliet 4:1

Som nyfödda barn skall ni längta efter den rena, andliga mjölken, för att växa genom den och bli räddade.
Första Petrusbrevet 2:2

Skaffa dig en bibel med en modern översättning, exempelvis Bibel 2000, Folkbibeln eller Levande Bibeln.

Börja läs i Nya Testamentet. Bed den Helige Ande hjälpa dig förstå det som är viktigast för dig som nyfödd att förstå.

Du behöver hjälp att växa i tron!

Viljan att vara oberoende ledde människan till fall och uppror mot Gud.

Ett viktigt sätt att visa sitt beroende till Gud, är att visa sig beroende av andra människor som lärt känna Gud.

Så hitta en kyrka som inte är för långt bort från där du bor. Hitta en kyrka där man har bibeln som rättesnöre för tron och livet. Berätta att du är ny i tron och börja gå dit regelbundet, så kommer du att få hjälp att växa i tron, och du kommer att ha troende vänner som stöd när det kommer stormar i livet.

Om du vill ha hjälpa att hitta en kyrka så är du välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig gärna!

Om du bor i Mellanbygden så är du välkommen till vår kyrka
Om du bor i Mellanbygden så är du välkommen till vår kyrka. Hitta till oss