Här är vad vi siktar på 2020

Vi hade en härlig början på 2020 när vi samlades till Församlingsfest och årsmöte den 5 januari. I den här bloggposten kommer jag att berätta vad jag tänker om 2020 och samtidigt sammanfatta det som hände i årsmötet. Du kan också se svaren på frågorna som vi jobbade med i samtalet.

2019 var ett år av förberedelse.

2020 tror jag blir ett år av bön, lärjungaskola och skörd.

Den helige Ande talade till oss upprepade gånger 2019 om att Jesus ska lära oss bli människofiskare. Nu tänker jag att vi ska sätta igång med det på allvar.

Allt människofiske börjar med bön. Därför börjar vi skruva upp bönen i början på året och i mars månad så är vi med i bönekampanjen #merbönförfolket. Mer information kommer.

Vad ber vi då om?

I december blev jag rörd av den helige Ande att börja bedja en bön om att det som Jesus hungrar och törstar efter, ska bli det som jag hungrar och törstar efter. Om det predikade jag kort under Församlingsfesten den 5 januari. Det är knappt värt att du läser vidare förrän du har lyssnat på den, om du inte var med. Den är kort:

Jag ber också med Paulus (Ef 1:17-23) om att uppenbarelsens Ande ska ge en rätt kunskap om Kristus, både till den som inte känner honom och till oss som tror att vi känner honom. För om vi får en uppenbarelse om vad de verserna vekrligen säger, så kommer det att förvandla både oss och vår omgivning!

Den gode herden ska lära oss fiska ?

Jesus, den underbart gode herden och läraren, som vet hur man ska göra för att lyckas med sitt fiske, har lovat att göra oss till människofiskare.

Jag är själv i en ”nystart” på det här området nu. Jag går just nu en skola i hur man gör lärjungar, och under tiden bygger jag relationer med människor som jag vill föra fram till Jesus. Om du vill gå med mig och lära tillsammans med mig så tror jag att vi kommer att få vara med om mycket spännande framöver. Och se mycket frukt!

Jag vet att många i vår församling har erfarenhet av att föra människor fram till Jesus. Men jag skulle gissa att majoriteten inte har det. Därför ställde jag frågan i vår Församlingsfest: Vill du föra en människa fram till Jesus 2020?

De närvarande kunde svara interaktivt med sina mobiltelefoner så att svaren kunde ses på storbilden.

I nästa fråga fick alla möjlighet att skriva vad man vill ha hjälp med, eller vad man tycker känns svårt med att föra människor till Jesus. Svaren kan du se i presentationen nedan.

Mitt syfte med detta var att försöka förstå var vi befinner oss, så att vi konkret kan hjälpa varandra framåt till att bli människofiskare.

Jag ser nu fram emot att börja göra lärjungaskola tillsammans med dig på något sätt.

Svaren på frågan: Vill du föra en människa fram till Jesus 2020?

I bilden finns en liten svart pil i mitten på högra kortsidan. Klicka på den så kan du stega fram bland frågor och svar.


När jag växte upp hörde jag ofta kristna bedja: ”Gud, för människor inom ordets hörhåll”. Och när dessa troende talade om hur man skulle få människor att lära känna Jesus, så handlade det nästan alltid om att man skulle bjuda in dem till kyrkan eller annan lokal där evangelium predikades – alltså de skulle komma ”inom ordets hörhåll”.

Men statistik säger att väldigt få människor lär känna Jesus på det sättet.

Några få kommer till Jesus på det sättet, så därför ska vi absolut se till att icke kyrkvana känner sig varmt välkomna i våra gudstjänster, får Jesus presenterad för sig, och möjlighet att ta emot honom. Men jobbar vi endast med detta så kommer vi att missa skörden!

Jesus har en strategi som är långt mera effektiv. Den strategin är du – en lärjunge som gör lärjungar i vardagen.

Jag vet att den där tanken att ”få in folk” finns kvar bland väldigt många kristna. Och om vi ska vara ärliga så kanske det inte bara beror på okunskap om statistiken.

Jag tror att det till största del beror på att vi helt enkelt inte vill göra det Jesus ber oss om. Det känns svårt att göra lärjungar. Därför är vi hellre med och arrangerar en musikal, en konsert, eller något annat evenemang, där vi sjunger eller predikar ut budskapet, och så tycker vi att vi har gjort vårt. ”Vi såg ju i alla fall till att ordet gick ut. Och en person blev ju faktiskt frälst!”

Men har vi fullgjort uppdraget?

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar.

Matteus 28:19

Jo, jag vet att jag utmanar. Men vi har ett uppdrag, vänner, och vi får inte vara nöjda med att vi har det gemytligt i kyrkan, eller ens med starka gudsupplevelser. Jesus kommer snart tillbaka och vi har en skörd att bärga!

Nu kommer jag att läsa igenom era svar på frågorna och planera för hur vi ska hjälpa varandra vidare. Spännande!

Sök stadens bästa ?️

Vi har också ett uppdrag att hjälpa människor och göra vårt samhälle bättre. Du som var med den 3 november hörde mig predika från Jeremia 29:7 om att söka stadens bästa.

Vi ska fortsätta att titta efter behov i vårt samhälle och göra vad vi kan för att möta behoven. Det kan vi göra som individer, men vi kan också hjälpas åt för att kunna göra större satsningar. Vi behöver inte göra allt som församling utan vi kan gärna ansluta oss till sådant som andra gör som är bra för vårt samhälle.

När vi träffats till visionskvällar på våra fem centralorter under hösten, så har några fokusområden blivit tydliga som gäller på alla orter:

  • Ensamhet (behov av gemenskap)
  • Psykisk ohälsa (allt från förhöjd oro/stress till allvarligare diagnoser)
  • Missbruk (spel, sex, porr, droger och alkohol)

Förutom dessa så ser vi exempelvis behov av en samlingspunkt för människor i Bygdeå, en plattform som främjar gemenskapen och sammanhållningen i byn.

Vi ställde frågor även om detta på Församlingsfesten. Du kan se frågorna och svaren här.

Svaren på frågan: Vill du förändra någon situation till det bättre i din bygd?

I bilden finns en liten svart pil i mitten på högra kortsidan. Klicka på den så kan du stega fram bland frågor och svar.


Det var roligt att se alla tankar och idéer som rullade upp på storbildsskärmen under vårt samtal.

När vår samtalstid var över betonade jag att det är fritt fram att ta initiativ. Vänta inte att någon annan ska göra det. Jag förväntar mig att grupper samlas och samtalar vidare om vad som ska göras. När hindren tornar upp sig i tankarna, lägg bort hindret en stund och fortsätt drömma! Kanske finns det ett sätt att ta sig förbi det där hindret, om det där fina som det skulle kunna bli, får fortsätta växa i våra hjärtan och bli en motor! Om Gud är med oss, vad kan då vara emot oss? När man ser Jan-Einar bygga en vagn som flyttar orgeln på fem minuter, så inser man att inget är omöjligt för vår församling! 😀

I den avslutande förhandligsdelen av församlingsfesten beslutade församlingen att anta två mål med en personlig utmaning, även om vi självklart ska hjälpas åt.

  • Jag ska föra en människa fram till Jesus under 2020
  • Jag ska förändra någon situation till det bättre på min ort

Mission är fortsatt ett stort fokus för oss, men jag berättar mer om det senare eftersom vi just nu jobbar med att ta fram en ny missionsvision.

Dela gärna det här med församlingsmedlemmar. Vissa saker är ju lite interna så jag kanske inte tycker att det är något att dela för allmänheten på Facebook, även om det inte finns något i det som är hemligt.

Jag ser fram emot att jobba tillsammans med dig för Guds rike och för våra medmänniskor under 2020!

Niclas Strindell, din pastor

Uppdatering: Se praktisk undervisning om evangelisation utifrån behoven som nämndes ⤵️

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Mer att utforska

Senaste
Kommande händelser
torsdag 28 mars
fredag 29 mars
lördag 30 mars
söndag 31 mars
måndag 1 april
tisdag 2 april
onsdag 3 april

Se fler händelser i kalendern…